SJEKKLISTE FOR SAKSBEHANDLING
(Forvaltningsloven – oversikt i hovedtrekk)
Versjon: 1.0
Oppdatert: 2025
Gjelder: Generell saksbehandling etter forvaltningsloven
Ansvarlig enhet: (Fyll inn kommunens enhet)
Viktig informasjon før bruk
Denne sjekklisten er en forenklet oversikt laget for å støtte trygg og dokumenterbar saksbehandling. Den erstatter ikke detaljert regelverksforståelse. Det er alltid saksbehandlers ansvar å kontrollere gjeldende rettskilder, interne rutiner og eventuelle endringer.
Merk: Særlovgivning (f.eks. barnevern, byggesaker, helse) kan inneholde egne krav som overstyrer eller supplerer punktene her.
1. Habilitetskontroll – fvl. § 6
- Kartlegg sakens parter
- Vurder egen habilitet
- Vurder overordnet sin habilitet
2. Myndighet – kommuneloven § 5-3
- Har du delegert myndighet til å gjøre vedtak?
- Skal det gjøres administrativt eller politisk vedtak?
3. Frister – forvaltningsforskriften kapittel 9
- Hva er dine frister?
- Hva er partenes frister?
4. Dokumentasjon – fvl. § 17
- Skal det innhentes ytterligere dokumentasjon?
5. Forhåndsvarsling – fvl. § 16
- Er det andre enn partene som skal ha varsel?
- Heller saksbehandlingen mot negativt eller positivt vedtak?
6. Saksutredning – fvl. § 17
- Innhent ytterligere opplysninger ved behov
- Ikke la spørsmål stå ubesvart!
7. Løpende informasjon og partsinnsyn – fvl. § 17, jf. §§ 18 flg.
- Gi innsyn som partene har behov for eller etterspør
8. Enkeltvedtak
- Skal være skriftlig, fvl. § 23 (visse unntak)
- Skal være begrunnet, fvl. §§ 24 og 25
- Formulert med klarspråk i henhold til språkloven
- Partene skal underrettes etter særlige formregler, fvl. § 27
9. Klage
- Klager behandles tilsvarende i henhold til delegert myndighet
10. Dokumentasjon og sporbarhet
- Alle punktene i sjekklisten skal dokumenteres underveis i saksbehandlingen.
Note: Sjekklisten gjelder generell saksbehandling etter forvaltningsloven, og kan legges til grunn der det ikke gjelder særskilte saksbehandlingsregler i særlov.